Folytatódik a Hogyan indítsak webáruházat? kétrészes cikksorozatunk. Tovább boncolgatjuk a webáruház nyitás előnyeit, hátrányait, hogy mire kell oda figyelni és hogyan lehet elkerülni a buktatókat. Jól tudjuk, hogy sokan esnek annak a tévhitnek az áldozatául, hogy azt hiszik, a saját webáruház nyitása sokkal egyszerűbb, mint egy offline bolt nyitás. De ez nem így van…
Ahogy egy fizikai bolt esetén is különös odafigyelést igényel az üzlet helye, berendezése, reklámja, ugyanilyen figyelmet követel a webáruház indítás is, csak esetében más tényezőkre kell odafigyelni.
Mi az, ami miatt jó üzletnek számít a webáruház indítás?
Az internet, a legolcsóbb információszerzési eszköz. Gyors és pontos. És ezzel a kettővel képes megtalálni azt, amire szükségünk, igényünk van. Így képes teret adni – akár a speciális – termékek, szolgáltatások értékesítésére.
Nincs szükség üzlethelység fenntartására, elegendő egy kisebb raktárkészlet, és minimális létszámú kollégák segítségével fenntarthatjuk. Pont emiatt válik olcsóvá a vásárlók részére, vagyis ezért jóval olcsóbb minden az interneten, mert nem kell rávágni azokat a pluszokat a termék árára, amibe került nekünk a beszerzése.
Szóval rendelkezel egy speckós termékkel. Csinálok vagy készítettetek hozzá egy aránylag profi kivitelezésű, de főleg keresőbarát weboldalt. Utána mindent megteszek azért, hogy a webáruházam feljöjjön a kereső első tíz találatába. Közben várom, és eleget teszek a megrendeléseknek, amikből jó esetben egyre több és több lesz.
Mi a garancia arra saját webáruház nyitás esetén, hogy tényleg lesznek vevőim?
Főként az lesz a garancia, hogy az emberek mindig vevők az olcsó és az új dolgokra.
Persze nem tudhatod előre miből, mennyit fogsz eladni, de kétségtelen, hogy az e-kereskedelem egyre népszerűbb, úgyhogy egy kis webáruház marketing stratégiával biztosan eléred, hogy megtaláljanak a vevőid.
A webáruház nyitás legégetőbb kérdése: Hogyan fognak megtalálni az interneten?
Általában a weboldalakra 3 helyről futhatnak be a látogatók:
Direkt megkeresés: Ennél az esetnél a látogatók szépen bepötyögik a honlap nevét, mert látták vagy hallottál valahol és ismerik.
Indirekt megkeresés: Akik valamilyen termékre, szolgáltatásra, témára kerestek a Google-ban. De olyan is gyakran előfordul, hogy a weboldal tulaj fizetett hirdetéssel kerül fel a Google találati lista elejére, akkor ezt fizetett találatnak nevezik. De ha nem tett semmit azért, hogy különleges helyet kapjon a keresőben, hanem csak úgy a többi találat között szerepel, azt természetes találatnak hívjuk. Az utóbbi viszont a keresőotpimalizálásnak lesz köszönhető.
Hivatkozás vagy átkattintás : Az interneten fellelt hivatkozásra kattintanak. Ez lehet egy e-mail, valamilyen más honlapon elhelyezett hivatkozás, banner vagy egyéb reklám, esetleg Facebook oldal.
Miben tér el a webáruház és a webbolt?
Egy webáruház nem egy, hanem jóval több
termékfajtával, kategóriával kíván kereskedni. Ellenben a a webbolt (webshop)
csak pár terméktípussal. A különbség elsősorban az optimalizálásban, a
felépítésben mutatkozik meg.
A webáruház nyitás utáni legfontosabb lépés: a webáruház optimalizálás
Tisztázzuk le, amin a webáruház élete múlik, az főleg a megtalálhatósága. Egy nem kirívó, önmagáért kiáltó, ködbe veszett webáruház olyan, mint legolcsóbb és egyben legfinomabb pékség, ami a külváros szélén van eldugva.
Fontos, hogy a webáruház felhasználóbarát legyen. Nem csak szép, de letisztult, könnyen áttekinthető, könnyű kezeléssel (pl.: egyértelmű és működő kosár és fizetés gombok), hanem legyenek rajta kényelmi és praktikussági eszközök egyaránt. Szűrők, keresők, lapozók. Célszerű az akciók, a kedvezmények, a szezonális, a legnépszerűbb termékek folyamatos kommunikálása akárcsak a megbízhatóságunké. És nem felejtkezhetünk el a minőségi képi, szöveges vagy video tartalomról sem! Márpedig főként az utóbbiak fogják megalapozni a keresőoptimalizálásunkat.
A keresőoptimalizálás mindig a webáruház tervezésének időszakában kezdődik el, és miután elkészült a honlap, azután sem ér véget.
Az, ha a Google legelején akarsz megjelenni a fizetett találatok között, az bizony drága buli lesz. Éppen ezért, mielőtt kiadod a megbízást valakinek a webáruház készítésére, érdemes rákérdezni: hogyan fogják biztosítani azt, hogy a webáruház a Google-ban az első oldalon szerepeljen?
Mennyibe kerül a saját webáruház nyitás?
· Kezdjük a webáruház készítő programozó munkadíjával
· Az át aszerint is alakul, hogy milyen funkciókkal akarjuk ellátni a webáruházat, így meglehetősen széles a skála, amiben az ár mozoghat. Egy 50 max 100 termékes minőségi webshop, ami már keresőoptimalizált, ki lehet hozno 600.000 Ft-ból. De egy több ezer termékkel rendelkező, automatikus rendszerrel bíró webáruház akár több millió forint is lehet. És ez akkor eddig ez csak a kivitelezés díja volt.
· Megfontolandó, hogy egyedi vagy bérelt webáruházzal indít valaki vállalkozást. Az előbbi drágább, az utóbbi olcsóbb.
· A profi fotós munkadíja, aki minőségi képeket készít a termékeinkről.
· A szövegíró munkadíja, aki megírja a minőségi, informatív, de mégis szórakoztató termékelírásokat.
· Általában van egy havi fenntartási díja is a webáruháznak. Ugyanis a webáruház, avagy webshop szoftverét rendszeresen kell frissíteni. Illetve a termékleírásokat és az árakat is át kell írni időnként. Kell valaki, azt ezt bizonyos gyakorisággal elvégzi.
· A tárhely bérlés ára. Lényeges pont a jó és biztos tárhely megválasztása, mert ahol ingatag a szerver és emiatt néha nem elérhető a webáruházad, rövidesen csődbe is mehetsz. Sokaknak elég csak egyetlen alkalommal beleszaladnia a műszaki hibába, és többé nem is akar majd ott vásárolni…
Persze ezek közül bármelyiken spórolhatsz, ha valóban értesz hozzá.
Mely lépéseket kell még megtenned a webáruház indítás előtt?
· Kérj tanácsot szakértőktől, hogy melyik domain név lenne a webáruházadnak a legelőnyösebb!
· Alaposan tanulmányozd a lehetőségeidet, hogy milyen webáruházkészítőt bízol meg!
· Haladj a webáruház készíttetésével megadott szempontok, módszerek szerint! Minden kiesett hónap veszteséget hoz a nyakadra, arról nem beszélve, kitudja mikor áll elő valaki még jobb, még olcsóbb termékkel.
· Tervezd meg előre marketinget, ami lehetőleg folyamatos legyen! Ha ez nem megy, keress olyan céget, akik erre specializálódtak.
· Konzultálj jogi személyekkel! A webáruház indítás komoly jogi feltételekkel és követelményekkel jár.
· Egy webáruház napi üzemeltetése teljes állással jár. A tulajdonosnak kutya kötelessége, hogy a webáruház termékeit kívülről fújja és mindegyiknek a szakértője legyen, különben nem lesz hiteles a vevő számára. Nem utolsó sorban pedig a hatékony webáruház indítás és fenntartása megköveteli, hogy a webáruház tulajdonosa számos online marketing eszköz használatába beletanuljon.