A webáruház marketing terv nélkül olyan, mint a rulett. Vagy be jön vagy nem, és mindent viszel vagy semmit. Ha nem akarod a véletlenre meg a kiszámíthatatlan szerencsére bízni a sorsodat, akkor mindenképpen szükséged lesz egy webáruház marketing stratégiára és üzleti tervre!

A webáruház marketing stratégia két részből tevődik össze:

A webáruház marketing terv lefektetése: meg kell határozni a rövid, illetve hosszú távú célokat és a feladatokat, akár havi vagy fél éves szakaszokra lebontva.

Rendszeresen át kell beszélni a vezetőségnek, a kollégának, a cégtulajdonosoknak a múlt havi eredményeket, tanulni kell a hibákból és kiaknázni az erősségeket. Szó kell, hogy essen a következő havi feladatokról és azok lehetséges megoldásairól.

Fontos: Az alaposan kidolgozott üzleti terv nem a szentírás, nem az a lényege, hogy álmodból felébredve is tudd vagy, hogy vakon is kövesd. Az a célja, hogy ha bármit változtatni, korrigálni kell, akkor annak hatásai kalkulálhatók legyenek.

3 lépésből épül fel a webáruház marketing terv

 
Piacelemzés és webáruház kereskedelmi stratégia kidolgozása

Először is fel kell mérni, hogy milyen nagy is az a piac, amire készülünk betörni. Egyáltalán van-e piaca és kik körében. Van-e esélyünk a sikerre. Mindig valós adatokból informálódjunk. Ilyen valós infókhoz a KSH statisztikai adatbázisában juthatsz hozzá. De ha csak egy adott piaccal kapcsolatos elemzéseket szeretnél elérni, akkor azt megteheted a NET e-kereskedelmi kutatásai között.

Ha úgy érzed a piackutatás neked egyedül nem fog menni, akkor érdemes lehet szakember segítségét bevonni. A legtöbb iparágnak meg vannak a már külön kutatócégei. Ezek a kutatócégek gyakran publikálják kutatásaik egy részét, másokét viszont meg kell vásárolni.


Ugyanis a tervezéshez olyan információkra lesz szükséged, mint amilyen az adott iparág bevétele a célpiacon, a lebonyolított tranzakciók száma, mekkora a fogyasztói célcsoport és milyen jellemzőkkel bírnak. Különös figyelmet kell szentelni az e-kereskedelmi piacon található fogyasztók szokásainak.

Miután felmérted a potenciális piacodat jöhet a webáruház marketing stratégia kidolgozása 5 lépésben:

·      Mi a célja a webáruháznak, mit kínál?

·      Ki a célcsoportja, kiknek akar eladni?

·      Milyen piaci pozíciót kívánsz magadnak? (kis vagy nagy hal szeretne lenni)

·      Mi az üzleti modelled?

·      Mivel különbözteted meg magadat a konkurenciától?

A webáruház értékesítés és marketing stratégia alapozása

Ha már kész vagy az előbbi 5 pont kidolgozásával szükséged lesz egy úgynevezett bevételi modellre is. Általában 3 éves időszakra lebontva tartalmazza az elérendő piaci részesedést, az árbevételt, és látogatottság növekedésének folyamatát.

Ki kell tűnnie belőle annak, hogy a kitűzött bevételhez mennyi vásárlásra lesz szükség. Ebből már ki is fogod tudni számolni a konverziós célt, az alapján pedig azt, hogy nagyjából mennyi látogatót kell megfognod. A webáruház marketingstratégia és webráuház értékesítés pontosan ezeket kritériumokat foglalja magába.

Fontos: A marketingstratégia nem ugyanaz, mint a marketingterv. A webáruház marketingstratégiában nem szerepelnek kampányok.

A webáruház értékesítés pénzügyi tervének meghatározása

A webáruház marketing stratégiának, magának az üzleti terveknek tartalmaznia kell egy pénzügyi tervet is. Érdemes készíteni egy olyan kalkulációt, amely tartalmazza, az összes lehetséges bevételt és esetleges költséget. A pénzügyi terv megmutatja a webáruház várható sikerét, eredményét, a befektetési és finanszírozási szükségletet. Ezen felüli célja pedig az, hogy az üzleti terv alapján folyamatosan ellenőrizni tudjuk magunkat, és ha szükséges, korrigálhatunk.

Készíts egy bevételi oldalt, aminek az alapja a cikkben is említett bevételi modell. A kiadási oldalnak pedig legnagyobb részletességgel és a legvalósszerűbben kell meghatároznia az értékesítés kapcsán felmerülő kiadásokat, ami számodra mind-mind kiadás. Mind a kettőt  havi lebontásban.

Egy jó hozzászólás jó lenne

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük