Még mielőtt egy triplacsavarral fejest ugranál a webáruház nyitás kalandjába, előtte érdemes tájékozódnod, hogy mennyibe kerül egy webáruház. Beavatunk téged azon kis titkokba, hogy milyen költségekkel jár egy webáruház indítás és mire figyelj az árajánlatok összehasonlítása során, amikor szakértőt készülsz megbízni a webáruház készítéssel.
Miből tevődik
össze a webáruház készítés ára?
· Domain név
Hogyan válassz jó domain nevet? Olyat kell választanod, ami
leír, bemutat téged, ami a lényeged, a tevékenységedről szól. Árulkodó. Ha nem
egy szóból áll, akkor érdemes lefoglalni a kötőjeles verziókat, így létrejön az
üzleti érdekvédelem és nem lophatja el a konkurencia a nevedet, csak mert az
övében van egy eltérő kötőjel. Különben a domain nevet évente kell fizetni.
Fontos: A domain nevet mindig a saját nevedre, (akár magánszemély akár cég) ne pedig a webáruház készítő cég nevére regisztráld. Mivelhogy azé a domain név, akinek a nevén van, nem pedig azé, aki használja. Így elkerülheted a visszaélést.
· Tárhely
A weboldal tárhely díja több tényezőtől is függ, és szintén évente fizeted meg. Ma a legtöbb esetben szerepel az árban alapként az üzenetküldés, hírlevél, webáruház, képgaléria. Ezt egy kicsit mindenki másként kezeli, ezért amikor a tárhellyel kapcsolatban kérsz árajánlatot, mindig tudakozódj azután, hogy mi van benne! Ugyanis ha kirívóan magasnak tűnik az összeg, mondjuk 20.000 Ft feletti, akkor aggódhatsz azért, hogy a cég beleszámolja a karbantartási díj költségét is. De a cikk végén látni fogod, hogy azt akár meg is spórolhatod…
· Magának a webáruház készítésnek egyszeri költségei
Ez az ár, ami igazán széles sávban mozog. Ezért fontos, hogy mindig olyan árajánlatot kérjünk, ami tételesen sorolja fel, miből tevődik össze a webáruház készítés.
De főként a következőkből kell állnia:
Design: Ez jelenti a holnap külső megjelenését, ez az első és legfontosabb. Tartalmazza a menüpontok design-ját, a megjelenített képeket, a gombokat, hogy milyen formát ölt majd a tartalom. És fontos, hogy mindez teljesen jogtiszta legyen.
A honlap motorja: A honlap motorja, ami a menüpontokat kezeli. Az ehhez tartozó adminisztrációs felület, amellyel saját gépünkről, alap szövegszerkesztői tudással is képesek vagyunk a honlapunkat szerkeszteni. A honlap bármennyi aloldalból állhat.
Fontos: Vannak, akik külön számolják a weblap motorját és az adminisztrációs felületet. Erről mindig érdeklődj!
Soha ne fogadj el olyat, ahol menüpontonként kell fizetni, mert az nem korrekt! Annak a lehetősége, hogy mennyi menüpont lesz a webáruházadban, az legyen a te döntésed.
A modulok: Vagyis a különböző funkciók és ezeknek az árai is igen eltérőek.
Modulok lehetnek: hírlevél kezelő, hírmodul, regisztrációs felület, képgaléria, vendégkönyv, fórum, webáruház, stb. Tehát ez mind annak a függvénye, hogy te mit szeretnél.
Fontos: árak mellé a lehetséges funkciókat is írassuk be az árajánlatba, mivel csak ez alapján összehasonlítható két honlapkészítés árajánlat!
A honlap szövege, tartalma: Tisztázni kell a következőt, hogy az ár tartalmaz-e szövegírást. Esetleg vállal ilyet a cég? Amennyiben nemleges a válasz mindkettőre, akkor Neked kell szöveget írnod vagy olyan külsős munkatársat felbérelni, aki ezt megteszi.
Keresőoptimalizálás: Ez külön szolgáltatás. Az a célja, hogy a honlapunk úgy legyen megcsinálva, hogy a tartalom a keresők számára olvasható és ha lehet minél magasabb szinten értékelt legyen.
Az egyösszegű
vagy a folyamatos fizetés a jobb?
Az egyösszegű fizetés azért tűnhet jobbnak, mert egyszer kifizetsz mindent, rááldozol egy nagyobb összeget és utána megy, mint a karikacsapás. Eleinte tán ott is leszel a kereső elején és jól megy az üzlet. De mi van ha pár hét után hátra sorolódsz és elesel a találatoktól, a vásárlásoktól? A cég, amellyel készítetted a webáruházadat simán mondhatja, hogy ők megtettek mindent a szerződés szerint, biztos te rontottál el valamit, ha visszaestél.
Éppen ezért lehet célszerűbb választás a folyamatos fizetés. Egy bizonyos havi díj mellett a cég folyamatosan foglalkozik az oldaladdal és keresőoptimalizálja azt, így nem eshetsz a vissza a keresőben.
A webáruház készítési ár, amin faraghatsz: a webáruház karbantartása
Itt két lehetőség kínálkozik számodra:
Te magad leszel a webáruház karbantartó és akkor egy olyan weboldal elkészítését fogod kérni, ami CMS – nyílt forráskódú adminisztrációs kezelő felülettel bír. Így te magad is tudni fogod frissíteni, karbantartani az oldaladat. Új termékeket feltölteni, módosítani rajtuk vagy az árakon. Tehát miért fizetnél ezért másnak, amikor magad is meg tudod tenni? Persze bármikor fogadhatsz fel diákot is…
A másik választás természetesen az, hogy ezt is szakemberre bízod, ha bizonytalan vagy, van rá elég pénzed és kényelmes megoldást jelent számodra.